Hallo wereld

9 april 2013

De winter is voorbij, veranderende Vecht.

Hoort bij: Allgemeen — admin @ 20:19

Het witte spul bleef maar komen, het vaorjaar bleef uit. In december t/m maart peddel ik gewoon door, natuurlijk minder als in de andere acht maanden, maar toch. Deze winter 2012-2013 is een absoluut dieptepunt. Met 9 tochten en 172 gevaren, bijna de helft van het vorige minimum 2009-2010 van 255 km in 15 tochtjes.

Zondag weer mijn trainingstocht op de Vecht gevaren, ‘de Koppel’ – ‘de Haandrik’. 21 km met een gemiddelde van 6,9 km/uur. Ik moet behoorlijk trainen om het record 8 km/uur uit 2011 te evenaren.

Komende zondag de “Ommermarathon” varen. 43 km op Vecht en Regge. Gezien de matige conditie zal ik wel de hele dag onderweg zijn.

Gisteren lekker gevaren dus. Het voorjaar komt er aan, 1 grutto en een wolkje kievieten gezien. Aan de waterkant nog geen vers groen gezien, riet en zelfs brandnetel zijn net als de wilgenkatjes erg laat. Alleen de molshopen vieren feest in de dijken van de Vecht.

Hardenberg aan de Vecht. Kapitalen zijn en worden uitgegeven aan het Vechtpark. Meer ruimte voor de Vecht.
De oude Radewijkerbeek meandert in veel stroompjes naar de rivier. Vandaar via een ‘struinpad’ lopen naar de haven. Daar zijn bootjes te huur, waarmee je via de Loozense linie naar de stuw ‘de Haandrik’ kan varen. Of de andere kant op, naar de stuw ‘de Koppel’. De recreatiesluis die schiet nu eindelijk een beetje op.20130326-recreatiesluis-c000140-k Na de zomer kun je door de sluis varen helemaal naar de stuw in Diffelen. En als eens ‘de Haandrik’ sluis ook weer begaanbaar is kun je van Diffelen naar de stuw Hoogstede varen, zonder uit te stappen. Totaal 75 km. Maar ‘de Haandrik is nog lang niet zover, dus blijft de afstand beperkt tot 35 km.

Deze sluis, kijk eens naar het album, is bedoeld voor kleine, niet diep stekende vaartuigen (tot 50 cm). Maar of er veel gebruik van zal worden gemaakt? Ik waag het te betwijfelen. Per jaar vaar ik tussen de 800 en 1000 km op de Vecht. Over de Vechte naar Nordhorn en terug, ook tot aan Zwolle. Ik start en stop op hetzelfde punt. Dus ik vaar eerst tegen de stroom op en na het pauze-punt weer terug met de stroom mee. Het aantal bootjes dat ik tegen kom is minimaal, per jaar totaal hoogstens 10. En dat zijn meestal huur-canadezen. Net als de haven, waar nauwelijks bootjes verhuurd worden, verwacht ik dat de sluis ook weinig passanten zal trekken.

Maar het heeft wel voor werkgelegenheid gezorgd, en terug kerende onderhoudskosten zullen elk jaar blijven komen. Winst is dat Sint Nicolaas nu in de haven aan kan komen.

Powered by WordPress