Hallo wereld

6 oktober 2009

September 2009, een maand met extremen.

Hoort bij: Allgemeen — admin @ 21:59

De maand september begon voor mij met veel hoofdletters A.
Start vrijdagmiddag naar Amsterdam, de crew van de SloterplasKV begroeten en tentje opzetten.

A1 Na een zeer regenachtige nacht, vroeg naar Almere, waar Aquavite een jubileumtocht had uitgezet vanwege 25 jaar Kanovereniging aan het Gooimeer. Net op tijd kon ik meevaren, als veertiende vaarder. Meteen werd ik aangesteld om deze tocht op de foto vast te leggen. Van de hoge steiger in het Gooimeer in de kajak, een klein stukje naar de sluis, 5 meter naar beneden, de binnenwateren van Almere in.
Daar kreeg ik een heel andere kijk op deze nieuwe stad. Hij is erg groen. Met de Aquaviteclubleden onderweg, langs het kasteel, naar Haddock voor een feestelijke stop met gebak. Exact gepland tijdens een heel stevige regenbui. Verder naar het feest op de Sluiskade, muziek, ijs en veel bezoekers. De gehele bruine vloot was aanwezig om ons te begroeten. Maar we moesten weer snel naar het clubgebouw om daar de nu niet varende gasten te ontmoeten. Ik zelf moest snel weg, want ik wilde op tijd met de 30ste Internationale grachtentocht van Amsterdam beginnen.

A2 Terug in Amsterdam waren er al honderden deelnemers aan deze 30ste Amsterdamse grachtentocht geariveerd. Ruim op tijd lagen alle boten in het water. Boten in soorten en maten, 1, 2, 4, 6, 8 en 10 persoons, van alle merken. Kano’s met mensen, veel mensen. 190 Duitsers, 66 Nederlanders en 4 Belgen.
En een speciale Belg: Frans de Ridder, 82 jaar jong, deze tocht was zijn 750ste kanotocht. Heel bijzonder, hij begon op zijn 52ste te varen. De leden van de kanovereniging en de niet Duitsers hebben het hele weekend duits gesproken.
KV Sloterplas had meer dan 40 leden die een taak hadden voor deze jubileumtocht, 28 daarvan kwamen we onderweg tegen, waar ze als verkeersregelaar in hun bootjes op ons lagen te wachten.

Alle deelnemers verzamelen zich achter de startlijn, achter de Sloterplasvaarders met de oranje hesjes. Het is erg vol, ik heb moeite om de deelnemers te fotograferen. Allemaal is niet gelukt, maar ik ben een heel eind gekomen, via mijn website www.watertononline.nl kun je het bekijken. Dan gaan we van start op naar de sluis, waar het hele circus de boten op de wal moet krijgen om ze daarna weer in het water te laten.
We wachten weer tot iedereen in het water ligt en dan varen we bij schemering de stad in. Na een lang recht stuk gaan we de bocht om en zijn we in de grachten. Alles gaat prima, soms moeten we wat inhouden om het kanolint niet te lang te laten worden.
De nacht valt in als we in de bekendste grachten varen. De straat staat vol met mensen uit de hele wereld. Die zijn naar dat rose gebeuren in de panden met de neonverlichting gekomen, om daar…. naar al die kano’s met hun witte lampjes te kijken.
Wij zien door die mensen op de kant alleen de neonverlichting op de eerste verdieping. Sommige kajakkers zullen, als ze thuis zijn vertellen dat ze andere spannende(?) dingen gezien hebben vanuit de kano. Maar ik verzeker je dat ze dan een andere tocht hebben gevaren.
Wat we wel zien dat zijn de verlichte bruggen, met als hoogtepunt de magere brug over de Amstel. Helaas is bij nacht fotograferen en peddelen niet te combineren, zodat ik voor mijn fotoalbum plaatjes van anderen heb geleend.

A3 De volgende ochtend hebben Gert, Marianne, Eric, Marianna, Erwin & Louis van de kanovereniging met de C10: “Rooie Stien” ons bij daglicht nogmaals alles laten zien. Weer waren we internationaal. Frans de Ridder uit het Antwerpse,was mee, Emmy & Jan uit Meegen en Rudy en ik (waterTon) uit Overijssel.
Een halve eeuw geleden fietste ik over de Gelderse kade naar de school op het Oosteinde. Vanaf het water ziet het er heel anders uit. De stad is heel erg veranderd, nieuwbouw op de plaats waar eens veel gezinnen achter dezelfde voordeur woonden. Toen woonde daar tante Marie twee hoog achter, nu zien we ruimere huizen met balcon.
De “drijfseisies” en ander spul zie je niet meer in de gracht, dordat ook alle woonboten op het riool zijn aangesloten is het grachtwater schoon geworden.