Hallo wereld

16 april 2009

”””””””’’s Zomers

Hoort bij: Allgemeen — admin @ 12:27

23 graden is het op 10 april als ik weg vaar bij de Koppel. Anderhalve liter water heb ik bij me. Het verval van de Vecht tussen “de Haandrik” en “de Koppel” blijkt maar 22 cm te zijn, de stroming is dus minimaal.

Al snel blijkt dat ik iets te veel aan kleding aan heb. Dus gaat een Tshirt uit. Eigenlijk is het te warm in de Long John (neopreen pak), maar die moet echt aan blijven want het water van de Vecht is maar 10 graden en als ik om ga is dat pak echt nodig om weer in de boot of op de kant te komen.

Ik heb 1,5 liter water bij mij in de rugzak. Bij mijn aankomst halverwege (bij “de Haandrik”), blijkt dat ik meer heb gedronken als voorzien. De terugreis maar wat kalmer aan gedaan.

De overvloed aan vogels (scholeksters, eenden, waterkippetjes en aalscholvers) van vorige maand is verdwenen. Je ziet nu bijna alleen paartjes. Het aantal futen en zwanen neemt duidelijk toe. Wat constant blijft is de populatie torenkraaien. In de bomen bij de Loozense Linie en onder de brug bij Ane, lijken er altijd evenveel (heel veel) te zitten.

Het is wel iets heel anders om bij deze temperatuur te peddelen dan toen het zo koud was in januari en februari. Maar de LongJohn blijft deze maand nog aan.

Vier dagen later, 14 April, weer een temperatuur van boven de 20 en nauwelijks wind, het is gewoon warm. Deze keer voldoende water mee genomen (plus wat reserve). Het is een “zwanendag” vandaag. Mijn stelletje is op het land aan het flirten en aan het zoeken naar een nestplaats. Andere zwanen zijn nog niet aan mij gewend en gaan op de vleugels. Het zijn duidelijk jonge beesten (nog iets bruine nekken), ze blijven even boven het water en ploffen dan neer. De ervaren zwanen hebben een veel snellere lift-off. Ook landen ze veel eleganter, waterskieënd op hun voeten.

Bij “de Haandrik” staat de peilschaal op 8,12 m. Een verval van 5 cm over 10 km, dat is dus geen stroming. Dat klopt ook wel, want zowel de heen- als de terugreis doe ik 80 minuten. Vandaag was een dagje om de spieren los te maken voor morgen in Friesland.

Woensdag 15 April. Kano op dak, Hendra ophalen op NS halte Heerenveen en in Joure te water. Ze is ook lid van kanovereniging “de Kanoniers”, daarom ligt haar kano daar. Er staat een lekker windje op de staart. Ze heeft ook weer de route bepaald, op mijn verzoek is IJlst er aan toe gevoegd.

Na een korte pauze naderen we Sneek, het lijkt of we de route gemist hebben. Later blijkt dat we hem in omgekeerde richting hebben gevaren. Door IJlst heen naar de houtzaagmolen “de Rat”. Deze had ik vorig jaar ook al gezien met 180 ander kanovaarders, tijdens de Friese Elfstedenweek. (11 Stedentocht in kano’’s in 6 dagen). Nu geen tig kano”’’s in het water voor de molen alleen wij twee.

Verder naar Sneek. Daarvoor had ik mijn Nikon mee genomen (niet waterdicht, maar in een waterdichte zak) om foto”’’s te nemen van “de Waterpoort”. Dat is volkomen gelukt, een bezoek gebracht aan “Skippersland””, een watersportwinkel en dat terug naar Joure.

Bijna bij het einde nog een een pauze voor de warme hap. Tja, dat had ik helemaal verkeerd begrepen. Mijn prakje en bestek zat nog in de auto. Hendra heeft het eerlijk gedeeld en zo konden we de laatste kilometers naar kanovereniging “de Kanoniers” gaan varen.
Onderweg was me opgevallen dat het Friese water veel warmer was als de Vecht. Logisch, de Vecht stroomt en de Friese watertjes zijn bijna stilstaand en deels niet zo diep. Een volgende keer Friesland kan dus in de ShortJohn.

Als we Joure invaren, komen we kanovaarders tegen. Het is woensdagavond en “de Kanoniers” varen uit. Dat is lang geleden dat ik zoveel kano’’s heb gezien. We maken over en weer kennis, wel toepasselijk zo op het water.
Vandaag was een mooie warme dag. ruim 32 km gevaren met een gevaren gemiddelde van 7,2 km/uur. Het is zeker een herhaling waard.

9 april 2009

Lente

Hoort bij: Allgemeen — admin @ 10:46

Eindelijk is het zover, de knoppen staan op springen, de futen hebben hun kroontjes opgezet en zijn zo om elkaar heen aan het zwemmen, dat ze mijn kano pas laat opmerken. De wilgenkatjes komen in bloei en de dorre onderkanten in het riet beginnen weer groen te worden.

Nu het april is, vind ik dat ik geen excuus meer heb om ””niet”” te varen. De temperatuur van lucht en water zijn goed genoeg. De spanbanden zijn goed vast te zetten, de koude, kromme vingers zijn over. Dat was het enige echte minpunt, maar geen breekpunt.

Deze maand begon goed. De woensdagsavond tochtjes van Kanoleut waren begonnen. En meteen een weekend naar de Eifel. In 2008 was het koud, met sneeuw, rond het vriespunt, nu 15 graden meer, fijn.

Deze keer zijn we met negen personen van 15 tot 67 jaar, op de bekende plek in het Hüttendorf in Manderscheid, op mijn website (pagina Corsica) een verslag met foto’’s. www.watertononline.nl/pageID_7007500.html

De Kyl heeft te weinig water en de Lieser stond 1,5 lager, maar is bevaarbaar, goed te doen voor iedereen. Zaterdag het eerste stuk gevaren en op zondag het laatste. In dat laatste stukje zat een soort stuw, waar het water over ca 3 meter, zo een 40 cm naar beneden stroomde langs en over allerlei keien. Niet veel water, ik besloot uit de boot te gaan. Ik was te bang om dwars te gaan en dan tegen de keien gekwakt te worden. Bang? Ja, mijn botten zijn ruim 67 jaar en hardhandig contact met keien of bevroren water (ijs) lijkt me niet leuk. Om dezelfde reden heb ik mijn schaatsen tijdens de laatste vorstperiode dan ook snel uit gedaan.

Toen ik langs deze stuw liep gaf mij net zo een goed gevoel als de beginners die hem in de boot overwonnen.

Het was een heel weekend, vier van ons gingen al vrijdagmiddag weg en zo hadden we alle tijd om bij de Eifel Döner, kebab te eten. Zaterdag aten we wat uitgebreider. Zodoende was het betrekkelijk korte tochtje van zondag eigenlijk wel prettig. De Alte Pleiner Mühle was ons eindpunt. We hadden nog wat tijd over en daarom bezochten een aantal kratermeertjes. We zaten tenslotte in de VulkaanEifel.
Het was een fijn weekend.